Konuşma Bozukluğu Olan Preterm ve Term Doğmuş Çocukların Alıcı Dil, İfade Edici Dil ve Artikülasyon Becerilerinin Karşılaştırılması
Abstract
Bu çalışmanın amacı konuşma bozukluğu olan çocukların alıcı dil, ifade edici dil ve artikülasyon becerileri üzerinde prematüre doğumun etkisinin araştırılmasıdır. Yaş ortalaması 6.5 olan, 4.5-9 yaş arasındaki, 19' u kız, 41' i erkek, 30 preterm ve 30 term doğmuş, dil ve konuşma bozukluğu olan çocuklar çalışmaya dahil edilmiştir. Tüm bireylere DENVER II gelişim tarama testi, TİFALDİ ve AAT, ebeveynlerine STAI ve PARI uygulanmıştır. Preterm ve term grup arasında DENVER II gelişim tarama testi sonuçları (p= 0.179) açısından farklılık saptanmamıştır. TİFALDİ alıcı dil ham puanları, (p= 0.048) ve TİFALDİ alıcı dil standart puanları açısından anlamlı fark olduğu bulunmuştur (p= 0. 007). Preterm ve term grubun TİFALDİ ifade edici dil ham puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık bulunmuştur (p= 0.038). TİFALDİ ifade edici dil standart puanları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmıştır (p= 0.005). AAT testi sonuçlarına göre preterm ve term doğmuş konuşma bozukluğu olan çocukların, yaşlarına göre geri kaldıkları ve AAT ham puanları (p= 0.988) ile standart puanlar arasında anlamlı fark olmadığı (p= 0.284) saptanmıştır. Sonuç olarak çalışmamızda konuşma bozukluğu olan preterm çocukların alıcı dil ve ifade edici dil gelişimlerinde term grup ile karşılaştırıldığında gerilik saptanmıştır. İki grubun farklı gelişim gösterdiği ancak, konuşma bozukluğu olan çocuklarda artikülasyon gelişiminin erken doğumdan etkilenmediği saptanmıştır. Aile Hayatı ve Çocuk Yetiştirme Tutum Ölçeği' nin alt parametreleri olan aşırı kontrol (p=0.711), baskı- disiplin (0.932), ev kadınlığı rolünü reddetme (p=0.734), karı- koca geçimsizliği (p= 0.734) boyutlarında, konuşma bozukluğu olan preterm ve term grup arasında farklılık olmadığı, demokratik tutum ve eşitlik tanıma boyutunda (p=0.042) farklılık olduğu saptanmıştır. Preterm ve term gruplar arasında STAI alt boyutları olan Durumluk Kaygı Ölçeği puanları (p=0.853) ve Sürekli Kaygı Ölçeği puanları (p=0.641) açısından istatistiksel olarak anlamlı farklılık saptanmadı. Anahtar Kelimeler: Alıcı dil, artikülasyon bozukluğu, ifade edici dil, preterm doğum, term doğum
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [284]