Serebral Palsili Çocuklarda Motor Fonksiyon, İletişim ve Fonksiyonel Dengenin Değerlendirilmesi
Abstract
Bu çalışmanın amacı, SP'li çocuklarda, motor fonksiyon, iletişim ve fonksiyonel dengenin değerlendirilmesidir. Bu amaçla 4-18 yaş arasında GMFCS'ye göre seviye I ve II olan 30 diplejik, 30 hemiplejik olmak üzere toplam 60 SP'li çocuk değerlendirmeye alınmıştır. Motor fonksiyon; GMFCS, MACS, WeeFIM ile değerlendirilmiştir. Pediatrik Denge Skalası (PDS), SKYT ve SOKT fonksiyonel dengenin değerlendirilmesinde kullanılmıştır. İletişim ise CFCS ile değerlendirilmiştir. Motor fonksiyon açısından diplejik SP'li bireylerde el becerilerinin hemiplejik SP'li bireylerden istatistiksel olarak anlamlı daha iyi olduğu saptanmıştır (p<0.05). Fonksiyonel denge değerlendirmesinde hemiplejik SP'li grubun SKYT skorları diplejik SP'li gruptan istatistiksel olarak anlamlı daha iyi bulunmuştur (p<0.05). Tüm SP'li bireylerin düşük düzeyde düşme riski taşıdığı saptanmıştır. Diplejik ve hemiplejik SP'li çocuklar arasında iletişim açısından anlamlı fark bulunmamıştır (p>0.05). Diplejik ve hemiplejik SP'li çocuklarda motor fonksiyonda iyileşmenin fonksiyonel dengede iyileşmeyle ilişkili olduğu bulunmuştur. Grupların ikisinde de iletişim ile motor fonksiyon ve fonksiyonel denge arasında anlamlı ilişki saptanmamıştır (p>0.05). Çalışmamızın sonucunda, ekstremite tutulumuna göre, SP'li çocuklarda el becerileri ve fonksiyonel denge parametrelerinde farklılık bulunmuştur. Diplejik ve hemiplejik SP'li grupların ikisinde de motor fonksiyon açısından iyi düzeyde olan SP'li çocukların fonksiyonel denge düzeylerinin de iyi olduğu saptanmıştır. Anahtar kelimeler: Fonksiyonel denge, iletişim, motor fonksiyon, serebral palsi
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [284]