Bel Ağrısı Olan ve Olmayan Öğretmenlerde Çalışma Postürünün ve Yaşam Kalitesinin Karşılaştırılması
Abstract
Çalışmamız bel ağrısı olan ve olmayan öğretmenlerde çalışma postürünün ve yaşam kalitesinin karşılaştırılması amacıyla gerçekleştirildi. Çalışmaya toplam 153 öğretmen alındı. Öğretmenler bel ağrısı olan (Bel Ağrısı Grubu, n:80) ve olmayan (Kontrol Grubu, n:73) olarak iki gruba ayrıldı. Öğretmenlerin demografik bilgileri kaydedildi. Bel ağrısı olan öğretmenlerin ağrı değerlendirmesinde vücut diyagramı ve Görsel Analog Skalası (GAS) kullanıldı. Çalışmaya alınantüm öğretmenlerin çalışma koşulları sorgulandı, çalışma postürleri Hızlı Tüm Vücut Değerlendirmesi (HTVD) yöntemi ile ve yaşam kaliteleri Kısa Form-36 (KF-36) anketi ile değerlendirildi. Grupların demografik özellikleri (yaş, boy uzunluğu, vücut ağırlığı, vücut kütle indeksi, cinsiyet) benzerdi (p>0.05). Bel ağrısı olan öğretmenlerde orta şiddette bel ağrısı (5.41±1.43 cm) olduğu görüldü. Bel ağrısı olan öğretmenlerde, bel ağrısı olmayanlara göre okul seviyesi ve çalışma şekli arasında anlamlı bir fark bulundu (p<0.05). Grupların çalışma yılı, danışman olunan öğrenci sayısı, çalışmadaki günlük oturma süresi, ayakta kalma süresi ve bilgisayar kullanım süresi arasında anlamlı bir fark bulunmadı (p>0.05).Bel ağrısı olan öğretmenlerde, bel ağrısı olmayanlara göre HTVD skorlarının arttığı ve yaşam kalitesi skorlarının azaldığı görüldü (p<0.05). Bu sonuçlar doğrultusunda ilkokul ve ortaokul öğretmenlerine göre lise öğretmenlerinde bel ağrısının daha fazla olduğu görüldü. Özellikle bel ağrısı olan öğretmenlerde daha çok tam zamanlı çalışma şekline sahip olduğu bulundu. Bel ağrısı olan öğretmenlerin bel ağrısı olmayan öğretmenlere göre çalışma postürünün daha kötü olduğu ve yaşam kalitelerinin olumsuz yönde etkilendiği görüldü. Postür analizi skorlarına göre bel ağrısı olan öğretmenlerde genel kas iskelet sistemi problemleri gelişme düzeyi orta ve yüksek iken, bel ağrısı olmayan öğretmenlerde genel kas iskelet sistemi problemleri gelişme düzeyi düşük ve orta düzeyde olduğu bulundu. Sonuç olarak, HTVD risk gruplarının belirlenmesinde hızlı bir değerlendirme yöntemidir. Non-spesifik bel ağrısı olan öğretmenlerde, koruyucu sağlık sistemlerinde ve farklı meslek gruplarında hızlı fonksiyonel tarama açısından önemli olabilir. Anahtar kelimeler: Bel ağrısı, çalışma postürü, öğretmen, yaşam kalitesi
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [284]