Beliren Yetişkinlerin Yaşam Görüşünün Varoluşçu Bakış Açısıyla İncelenmesi
Abstract
Bu çalışmada beliren yetişkinlerin yaşam görüşü üzerinde etkili olan faktörler varoluşçu bakış açısı bağlamında incelenmiştir. Çalışma grubunun belirlenmesinde, çalışma evreninden, nitel araştırma geleneği ile ortaya çıkan amaçsal örnekleme yöntemlerinden maksimum çeşitleme örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Çeşitleme olarak ise 19-27 yaşları arasında lisans, yüksek lisans ve doktora eğitimine devam eden bireyler seçilmiştir. Araştırmaya 2019-2020 yıllarında Ankara ilinde çeşitli üniversitelerin lisans, yüksek lisans ve doktora bölümlerinde öğrenim gören 18 öğrenci katılmıştır. Nicel ve nitel yöntemlerin bir arada kullanıldığı nitel ağırlıklı karma desen araştırmada katılımcılara öncelikle yaşam görüşü ölçeği uygulanmış, ardından derinlemesine görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Katılımcıların beliren yetişkin olup olmadığını tespit etmek amacıyla Yaşam Görüşü Ölçeği kullanılmış, yanı sıra araştırmacının geliştirdiği ve 15 soru içeren görüşme formu kullanılarak yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış ve katılımcı görüşleri derinlemesine incelenmiştir. Ölçeğin uygulanmasından elde edilen veri çözümlendiğinde katılımcıların Yaşam Görüşü Ölçeğinden elde ettikleri ortalamanın yüksek düzeyde olduğu görülmüştür. Görüşmelerden elde edilen veri çözümlenerek, katılımcıların beliren yetişkinlik konusunda oluşturdukları kodlar 10 tema ile ilişkilendirilerek yorumlanmıştır. Araştırmanın kodlarını oluşturan temalar şunlardır: Yetişkinlik, Sorumluluk, Özgün- Otantik Yaşam, Kararsızlık ve Boşlukta Hissetme, Yaşamın Anlamı, Sosyallik ve Yalnızlık, İlgi, Fırsatlar, Kaygı ve Stres ile Ölüm. In this study, the factors that affect the life view of emerging adults are examined in the context of existential approach. Eighteen students who were selected by maximum variation sampling method from the purposeful sampling methods. As for diversification, individuals who continue their undergraduate, graduate and doctorate education between the ages of 19-27 are selected. 18 people who continuing their undergraduate, graduate and doctorate education in Ankara in 2019-2020 participated in the research. In the qualitative mixed pattern research in which quantitative and qualitative methods were used together, firstly, the view of life scale was applied to the participants and then interviews were conducted in-depth. In order to determine whether the participants were emerging adults or not Views of Life Survey was used as well as semi-structured interviews were conducted using the interview form developed by the researcher and containing 15 questions. When the data obtained from the Views of Life Survey were analyzed, it was seen that the participants' average scores obtained from the survey is high. The data which obtained from the interviews were analyzed and then the codes created by the participants about the emerging adulthood were interpreted by associating them with 10 themes. The 10 themes are: Adulthood, Responsibility, Unique Life, Feeling Indecision and Emptiness, Meaning of Life, Sociability and Loneliness, Interest, Opportunities, Anxiety and Stress, and Death. Keywords: Emerging adulthood, existential philosophy, existential psychology, identity, life view.
Collections
- Yüksek Lisans Tezleri [341]
The following license files are associated with this item: