• Türkçe
    • English
  • English 
    • Türkçe
    • English
  • Login
View Item 
  •   AYBU DSpace
  • AYBÜ YAYINLARI (DERGİLER-KİTAPLAR)
  • ULİSA: Uluslararası Çalışmalar Dergisi
  • Cilt:5 Sayı:2 (2021)
  • View Item
  •   AYBU DSpace
  • AYBÜ YAYINLARI (DERGİLER-KİTAPLAR)
  • ULİSA: Uluslararası Çalışmalar Dergisi
  • Cilt:5 Sayı:2 (2021)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Peacebuilding and Education: Post-conflict education reform in Bosnia and Herzegovina

Thumbnail
Date
2021-12-31
Author
AVDİĆ KÜSMÜŞ, Adisa
Metadata
Show full item record
Abstract
This article addresses the issue of education reform in post-conflict environments and explores the link between education and peacebuilding. It is based on six months of field research in Bosnia and Herzegovina (BiH) , conducted from June to October 2017. The article aims at comparing two approaches to education reform in BiH – the so-called ‘two schools under one roof ' system that was established in the entity of Federation of BiH (FBiH) and Brčko District model of the integrated multiethnic education system. Brčko became the first city to remove physical barriers between students of different ethnicities and place them in mixed multi-ethnic classes. The research suggests a strong link between the integrated education model and higher levels of reconciliation. At the same time, it demonstrates that it is not possible to separate the education reform from political processes and dissociate the classroom environment from the broader social context.
 
Bu makale, çatışma sonrası ortamlarda eğitim reformu konusunu ele almakta ve eğitim ile barış inşası arasındaki bağlantıyı araştırmaktadır. Eğitim genellikle çatışmanın hemen ardından bir öncelik olmasa da, uzlaşmayı baltalama veya kolaylaştırma potansiyeli onu sürdürülebilir bir barış sürecinin çok önemli bir boyutu haline getirir. BosnaHersek'teki (BH) eğitim reformu önemli bir gecikmeyle başladı ve etnik bölünmeler ve on üç ayrı bakanlığı kuran Dayton sonrası siyasi sistemin karmaşıklığı tarafından yüklendi. Bu makale, Bosna Hersek Federasyonu (BHF) bünyesinde kurulan 'tek çatı altında iki okul' sistemi olarak adlandırılan BH'deki eğitim reformuna yönelik iki yaklaşımı ve entegre çok etnikli Brčko Bölgesi modelini karşılaştırmayı amaçlamaktadır. Brčko, farklı etnik kökenlerden öğrenciler arasındaki fiziksel engelleri kaldıran ve onları çok etnik gruptan oluşan sınıflara yerleştiren ilk şehir oldu. Araştırma, entegre eğitim modeli ile daha yüksek düzeyde uzlaşma arasında güçlü bir bağlantı olduğunu öne sürüyor. Aynı zamanda, eğitim reformunu siyasi süreçlerden ayırmanın ve sınıf ortamını daha geniş sosyal bağlamdan ayırmanın mümkün olmadığını göstermektedir.
 
URI
http://acikerisim.ybu.edu.tr:8080/xmlui/handle/123456789/3091
https://dergipark.org.tr/tr/pub/ulisa/issue/67601/1036580
Collections
  • Cilt:5 Sayı:2 (2021) [5]
  • Uluslararası İlişkiler bölümü, Makale Koleksiyonu [6]

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV

Açık Erişim Politikası || Rehber || Kütüphane

Ayvalı Mah. Gazze Cad. No: 7 ETLİK / ANKARA

Creative Commons License
DSpace@AYBÜ by Ankara Yıldırım Beyazıt University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License.

DSpace@AYBÜ

 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateTypeDepartmentPublisherThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsBy Submit DateTypeDepartmentPublisher

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV

Açık Erişim Politikası || Rehber || Kütüphane

Ayvalı Mah. Gazze Cad. No: 7 ETLİK / ANKARA

Creative Commons License
DSpace@AYBÜ by Ankara Yıldırım Beyazıt University Institutional Repository is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 4.0 Unported License.

DSpace@AYBÜ